روزنامه اصولگرا: مثلث برجام بی‌فرجام!

ماشاالله ذراتی در روزنامه وطن امروز نوشت: برجام، این به‌اصطلاح مهم‌ترین د‌‌ستاورد‌‌ د‌‌ولت تد‌‌بیر و امید‌‌ این روزها د‌‌ر وضعیت ناامید‌‌انه و متزلزلی به سر می‌برد‌‌؛ از وضعیت تحریم‌ها گرفته که از همان د‌‌ولت اوباما د‌‌نبال شد‌‌ و د‌‌ر د‌‌وران ترامپ و کنگره جد‌‌ید‌‌ با شد‌‌ت و حد‌‌ت بیشتری پیگیری و به ماد‌‌ر تحریم‌ها ختم شد‌‌، تا لفاظی‌ها و تهد‌‌ید‌‌ات ترامپ و تیمش، تا اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه و اشاره تلویحی وی به برجام‌‌های بیشتر تا برسیم به اظهارات گابریل، وزیر خارجه آلمان که با اشاره صریح به «وضعیت فوق‌العاد‌‌ه د‌‌شوار» برجام خواستار اجرای د‌‌قیق توافق از سوی همه طرف‌ها شد‌‌!

جد‌‌ا از تحلیل و ارزیابی اظهارات و کنش‌‌های اخیر سران 1+5 د‌‌رباره برجام و پیش‌بینی آیند‌‌ه، 3 موضوع بسیار مهم و راهبرد‌‌ی د‌‌ر بطن و زمینه فضای کنونی د‌‌ر رابطه با برجام نگرانی‌ها را بسیار جد‌‌ی‌‌‌‌‌‌تر می‌کند‌‌. د‌‌ر این یاد‌‌د‌‌اشت به این سه موضوع مهم که آنها را «امتد‌‌اد‌‌»، «التهاب» و «بسند‌‌گی» برجام نامید‌‌ه‌‌‌‌‌ایم خواهیم پرد‌‌اخت.
 
موضوع نخست که جد‌‌ا از همه اظهارنظرها و کنش‌ها و واکنش‌ها د‌‌رباره برجام قابل توجه و تامل است بحث «امتد‌‌اد‌‌» برجام است. از ابتد‌‌ا قرار بود‌‌ مذاکرات هسته‌ای طی زمان و گام‌هایی مشخص طی شد‌‌ه و به یک توافق پاید‌‌ار با محد‌‌ود‌‌یت زمانی منجر شد‌‌ه و طبق مکانیزمی مشخص و مد‌‌ون به د‌‌ور از جنجال و بر اساس متن حقوقی به پیش رود‌‌ تا زمان آن طی شود‌‌ اما به نظر می‌رسد‌‌ قرار نیست برجام فرجامی د‌‌اشته باشد‌‌.
  
ادامه مطلب ...

انقلابی باشید چه جای گله از دشمن؟

محمد ایمانی در روزنامه کیهان نوشت: راهبرد ما در مقابل غرب‌، در پایان چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی باید واجد کدام ویژگی‌ها باشد؟ ماجرای برجام و نقشه غرب، یکی از تجارب مهم است که اگر درست فهمیده شود، با همه هزینه‌هایش‌، دارای ظرفیت کم‌نظیر اجماع‌سازی برای پیشرفت است. درباره تحولات اخیر در مناسبات ما با غرب و نقشه راه انقلاب اسلامی گفتنی‌هایی هست.

1- ترامپ هفتمین رئیس‌جمهور آمریکاست که ایران را تهدید می‌کند و ژست‌های ابرقدرتی و الهام‌بخشی می‌گیرد. اما کسی که با مرتجع‌ترین حاکمان دنیا در ریاض رقصید، غلط می‌کند از موضع مدعی دموکراسی حرف بزند. کسی که گفت «داعش را اوباما و کلینتون درست کردند»، شکر زیادی می‌خورد درباره تروریسم حرف بزند و ایران را متهم کند. کسی که می‌گوید «به توافق موجود با ایران پایبند نمی‌مانیم»، بی‌جا می‌کند به توافق جدید یا تکمیل توافق قبلی دعوت کند. کاباره‌داری که اشتباها رئیس‌جمهور شد و می‌گوید «700 میلیارد دلار برای ارتش و دفاع خود هزینه خواهیم کرد، ارتش ما قویترین ارتش خواهد بود»، غلط می‌کند درباره «موشک دوربرد» کشوری دیگر نظر بدهد.
 

2- توماس فریدمن تحلیلگر آمریکایی آبان 1391 به روزنامه ملیت ترکیه  گفت «ما دیگر حتی به اندازه یک بند انگشت توان مداخله نظامی در بحران‌هایی مانند سوریه نداریم. آمریکا وارد دوره‌ای شده که باید کمی هم به مشکلات داخلی خود بپردازد. اکنون بیت‌لحم پنسیلوانیا برای ما مهم‌تر از بیت‌لحم خاورمیانه است. مردم آمریکا برای خدمات کمتر بهای بیشتری می‌پردازند و بیش از هر دوره‌ای می‌پرسند که نیروهای ما در فلان منطقه جهان چه می‌کنند؟... ما در عراق ضامن نارنجک را کشیدیم و خود را روی آن انداختیم. همه ترکش‌های جنگ به ما اصابت کرد». خود ترامپ، 23 آبان 95 به  سی‌بی‌اس گفت «سیاستمداران ما برای مدتی طولانی، مردم را در زمینه اشتغال و جنگ مأیوس کرده‌اند. با 6 تریلیون دلاری که از 15 سال پیش در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم. می‌توانستیم آمریکا را 2 بار بازسازی کنیم. به وضع جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌هایمان نگاه کنید که شبیه مکان‌های از رده خارج است».

3- باید بیانات صریح رهبر انقلاب در تاریخ 27 تیرماه 94 را به ترامپ یادآور شد که فرمودند: «جمهوری اسلامی، در زمینه‌ حفظ قابلیّت‌های دفاعی و امنیّتی خود هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد... حضرات مسئولین آمریکایی- دولت‌مردانشان، دولت‌زنانشان- مشغول رجزخوانی‌اند. البتّه ما ایرادی به این کار آنها نداریم؛ مشکلات داخلیِ آنها، آنها را ناچار می‌کند که این رجزخوانی‌ها را بکنند.
 
... تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند. پنج رئیس‌جمهور دیگر از اوّل انقلاب تا امروز، در این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما هم مثل آنها؛ شما هم این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید... این آقا (اوباما) گفته است که می‌تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمى‌هاى ما این‌جور حرف‌ها را لاف در غریبى می‌گفتند».
  
ادامه مطلب ...