انتقاد روزنامه جوان از مجری جدید برنامه هفت

روزنامه جوان: رسانه ملی سکان برنامه هفت را به فیلمسازی می‌دهد که حاضر نبود تیزر فیلمش را پخش کند.
در حالی خبرها از قطعی شدن تولید سری چهارم برنامه سینمایی «هفت» با اجرای مهدی کرم‌پور حکایت دارد که به نظر نمی‌رسد «هفت» با اجرای این فیلمساز بتواند تأثیر مثبتی بر سینمای ایران بگذارد.
 
مهدی کرم‌پور، کارگردان فیلم‌هایی چون «جایی دیگر»، «پل چوبی»، «چه کسی امیر را کشت» و «سوفی و دیوانه» است. فیلم پل چوبی وی پس از وقفه‌ای تقریباً دوساله و نجات از بند توقیف راه به اکران یافت. کرم‌پور تقریباً هیچ سابقه‌ای در زمینه اجرای تلویزیونی ندارد و در سینمای ایران نیز به لحاظ فکری رزومه روشنی از او در دسترس نیست.
 
برنامه سینمایی هفت مدعیان زیادی برای اجرا دارد اما معلوم نیست در این میان مهدی کرم پور بنا بر چه اقتضا و توجیهی قرار است سکاندار این برنامه شود. این فیلمساز هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است، اینکه دقیقاً قرار است با چه جهت‌گیری و راهبردی برنامه هفت را هدایت کند، به چه نوع اندیشه‌ای در سینما اعتقاد دارد و ...
 
برنامه سینمایی هفت پس از کش و قوس‌های زیادی که بر آن رفت و در دوره اجرای بهروز افخمی نوید دوره اثرگذارتری را می‌داد به اغما رفت و هنوز از این اغما بیرون نیامده است.
  
متأسفانه پس از نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی همچنان سینمای ایران با آفات و اشکالات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند و همچنان از یک برنامه تلویزیونی مناسب که بتواند تأثیرگذار باشد و روندی مثبت بر آن داشته باشد محروم است. هنر هفتم سال‌هاست بدون استراتژی طی مسیر می‌کند و همچنان این هنر-صنعت-رسانه در ایران در دام تفکرات شبه روشنفکری دست و پا می‌زند.
 
از این جهت جای یک برنامه سینمایی که با نگاهی دلسوزانه به وجوه مختلف هنر سینما بپردازد و محل رجوع علاقه‌مندان به سینما بوده و توان جریان‌سازی داشته باشد همواره در تلویزیون خالی بوده است و مدیران سیما نیز هیچ‌گاه بر لزوم ایجاد چنین برنامه‌ای همت لازم نگماشته‌اند.
 
همین حالا در سیما چند برنامه مختلف درباره سینما در حال پخش است اما هیچ کدام از این برنامه‌ها ظرفیت جریان‌سازی ندارند و اغلب حتی از داشتن مخاطب هم محروم هستند. در واقع علاقه‌مندان سینما همواره به دلیل تعارفاتی که درباره مقوله سینما در میان منتقدان و رسانه‌های تخصصی وجود دارد، دچار نوعی حیرانی و سرگشتگی بوده‌اند، نقد هنری از ضعف مفرطی رنج می‌برد و کمتر رسانه‌ای قادر به تأثیرگذاری مثبت بر روند سینمای ایران است.
 
در این وضعیت رسانه ملی نیز هیچ گاه ظرفیت‌های خود را باور نداشته و به عنوان رسانه‌ای که انحصار دارد نتوانسته کوچک‌ترین تأثیری بر روند سینمای ایران بر جای گذارد. جالب است که رسانه ملی حالا می‌خواهد سکان برنامه هفت را به فیلمسازی بدهد که پیش از این حتی حاضر نبود تیزر فیلمش را پخش کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.